Triple Dry antaa tehokasta ja luotettavaa suojaa, kuiva ja varma tunne kestää jopa 72h - NO SWEAT.

Satunnaisista jumppatunneista elämäntavaksi? 5 vinkkiä

(Kuva: Scandinavian Scanstock)

Liikunnan hyödyt ovat varmasti kaikilla tiedossa. Usein kuitenkin käy niin, että liikuntakärpänen puraisee pari kertaa vuodessa, useimmiten tammi- ja elokuussa, jolloin päätetään pistää koko elämä järjestykseen kerralla. Valitettavan usein into kuitenkin lopahtaa yhtä nopeasti kuin alkoikin. Kuinka sitten pääsisi alkuun liikuntaharrastuksessa ja mikä tärkeintä, kuinka saisi liikunnasta elämäntavan? Tässä viisi vinkkiäni.

 

Mene tunnille kaverin kanssa

Missä pukukopit ovat? Minkä tasoisia muut jumppaajat ovat? Missä suihkut ja tarjoaako kuntosali suihkusaippuat? Millainen opettaja on?

Ensimmäinen kerta uudessa paikassa tai uudella tunnilla saattaa jännittää. Sen lisäksi, että joutuu miettimään millainen tunti on ja pysyykö muiden tahdissa, joutuu mahdollisesti myös miettimään käytännön asioita; missä pukukopit ja oikea jumppasali sijaitsevat, missä suihkut, missä saa täytettyä vesipullon? Ensimmäistä kertaa uuteen paikkaan mennessä on kivempi hölmistellä asioita yhdessä kaverin kanssa. Kaverin kanssa on mukava suorittaa myös tunnin jälkipuinnit vaikkapa saunan lauteilla.

 

Löydä oma laji

Spinning on tehokas tapa polttaa rasvaa, mutta jos menet tunnille aina hampaat irvessä ja tunti kuluu kelloa katsellessa, on liikunnasta vaikea tehdä elämäntapaa. Kokeile rohkeasti erilaisia lajeja, niin löydät suosikkisi. Parempi harrastaa vaikkapa rauhallisia kävelylenkkejä säännöllisesti pari kertaa viikossa kuin hikoilla pari kertaa vuodessa spinningissä. Monipuolisuus on liikunnassakin hyväksi ja eri lajeja harrastamalla into pysyy paremmin yllä. Kokeile siis säännöllisesti uusia lajeja, saat rasitettua kehoa monipuolisesti ja saatat löytää uuden suosikin, josta voi tulla koko viikon kohokohta. Itse kävin pari vuotta sitten perjantaisin eräällä tanssitunnilla ja voin rehellisesti väittää, ettei parempaa starttia viikonloppuun voisi toivoa!

 

Merkkaa treenit kalenteriin

Suunnittele sunnuntaina seuraavan viikon ohjelma, myös treenit. Käyn itse aina sunnuntaisin läpi seuraavan viikon tekemiset ja suunnittelen milloin ehdin liikkumaan. Pyrin arkisin neljään treenikertaan, viikonloppuna ohjemassa on pidempi juoksulenkki. Viikot tietenkin eroavat välillä paljonkin toisistaan, toisinaan esimerkiksi kiireisen työviikon aikana joutuu karsimaan treenaamisesta. Kun pääpiirteet ovat kunnossa, ei satunnaisista lipsumisista ole kuitenkaan haittaa.

Kun treenit on merkattu kalenteriin ja suunniteltu päivän ohjelmaan, on niistä vaikeampi luistaa ilman oikeaa syytä. Itse tykkään käydä jumppatunneilla heti töiden jälkeen. Pakkaan treenikamat jo aamulla tai edellisenä iltana mukaan ja otan ne mukaan töihin. Kun kamoja on raahannut koko päivän, tuntuisi aika turhalta kantaa ne käyttämättöminä takaisin kotiin.

 

Lue alan lehtiä, blogeja ja kirjoja. Ota haaste vastaan!

Vaikka treenaamisesta saisikin elämäntavan, välillä motivaatio on kateissa kaikilla. Viikon tauosta ei ole kenellekään haittaa, mutta tämän jälkeen on syytä raahautua jumppaan tai salille vaikka väkisin. (Olettaen että tauko on johtunut motivaation puutteesta ja yleisestä laiskuudesta. Jos olet ollut sairaana, on syytä parantua kunnolla, jotta vältät vaaralliset jälkitaudit.) Motivaatiota treenaamiseen saa lukemalla treenaamisesta lehdistä, kirjoista tai blogeista. Toinen hyvä keino on asettaa jokin tavoite; ilmoittaudu puolimaratonille, tartu lankutushaasteeseen, haasta itsesi taipumaan spagaattiin puolen vuoden päästä. Mitä vain, missä haluat kehittyä! Pidä kirjaa haasteen etenemisestä, niin huomaat edistymisen, mikä lisää motivaatiota.

 

Uudet treenivaatteet piristävät aina

Uudet vaatteet on aina kiva pistää päälle ja tämä koskee myös treenivaatteita. Kun olet kerran shopannut uudet jumppatrikoot ja pirteän värisen topin, on niitä pakko lähteä ulkoiluttamaan. Myös uusia juoksukenkiä on melkeinpä pakko lähteä kokeilemaan heti lenkkipoluille. Treenivaatteita pestään usein, joten vaihtovaatteita on hyvä olla tarpeeksi, jotta pääsee aina halutessaan liikkumaan!

Toivon että näistä vinkeistä on apua uuden liikunnallisen elämän aloittamiseen ja säilyttämiseen koko loppuelämän ajan. Liikunnan iloa!

 

Ira. Arki-illat ryhmäliikuntatunneilla viettävä, ensimmäiselle maratonilleen treenaava terveysintoilija.

Vieraileva kirjoittaja

Tripe Dry –blogissa vierailee eri kirjoittajia vuoden 2016 aikana. Näet aina kyseisen kirjoittajan esittelyn blogikirjoituksen lopussa.

Kirjoita kommentti

 
Triple Dry apteekista.