Triple Dry antaa tehokasta ja luotettavaa suojaa, kuiva ja varma tunne kestää jopa 72h - NO SWEAT.

Omistautuminen lajille

(Kuva: Scandinavian Stockphoto)

Kuten kaikessa muussakin, myös kehonrakennuksessa tulokset ovat kovan työn takana. Lihaksien kasvattaminen vaatii pitkäjänteistä ja kovaa työtä. Salitreenin lisäksi vaaditaan harjoittelua tukeva ruokavalio, joka voi olla hyvinkin tiukka. Parhaimpien tulosten saavuttaminen vaatii omistautumista asiaan tavalla, joka määrittelee hyvin suuren osan henkilön elämästä.  Minä, kuten varmasti monet muutkin, haluavat käydä ystävien kanssa ulkona ja nauttia hyvästä ruoasta tai muutamasta drinkistä. Urheilullisen elämäntavan, sekä muun elämän yhteensovittaminen ei ole kaikille aina yhtä helppoa. Miten löytää tasapaino treenaamisen, tiukan ruokavalion ja muun elämän välillä?

Kun lähden mukaan johonkin uuteen, lähden usein mukaan täysillä. En osaa tehdä mitään puoliteholla. Aina pitää mennä ääripäästä ääripäähän. Tämä pätee myös salitreenaamiseen. Haluan panostaa asiaan mahdollisimman paljon. Käytän aika paljon rahaa vaatteisiin, varusteisiin ja lisäravinteisiin. Treenaan myös paljon, parhaimmillaan useita kertoja päivässä. En ole kuitenkaan aina ollut näin hurahtanut treenaamiseen. Tykkään yhä käydä kavereiden kanssa ulkona. Tykkään myös tehdä hyvää ruokaa ja syödä hyvin, joka usein tarkoittaa ruokaa joka ei tue tavoitteitani treenaamisessa. Tasapainoilen näiden kahden asian välillä. Lomamatkat, firman pikkujoulut, kaveriporukan vuosittainen Tallinnan matka ja muut vastaavat tapahtumat saavat minut lipsumaan urheilullisesta elämäntavasta.

Olen usein antanut itselleni luvan olla miettimättä ruokavaliotani tai salitreenejä näiden tapahtumien aikana. Olen ajatellut, että satunnaiset lipsumiset eivät vielä tuhoa tavoitteitani treenaamisessa. Olen jaksottanut elämääni niin, että otan tiettyjä ajanjaksoja, jolloin noudatan tiukkaa ruokavaliota ja treeniohjelmaa ilman minkäänlaisia poikkeuksia. Näiden ajanjaksojen ulkopuolella sallin itselleni edelleen satunnaiset lipsumiset. Nämä treenijaksot ovat usein 1 – 3 kuukauden mittaisia. Ajoitan nämä treenijaksot yleensä niin, että tammikuussa on pidempi yksittäinen jakso ja sitten kesän jälkeen toinen lyhyempi treenijakso.

Jaksottamalla olen saavuttanut tuloksia treenaamisessa ja silti pystynyt nauttimaan myös toisenlaisista asioista. Mitä enemmän kuitenkin saavutan treenaamisessa, sitä enemmän olen alkanut ajattelemaan toisin. Olen alkanut miettimään saavuttaisinko tuloksia nopeammin, jos en lipsuisikaan? Pystyisinkö sitoutumaan täysin urheilulliseen elämäntapaan ilman lipsumisia? Nykyään käyn myös kesälomareissulla salilla ja yritän huolehtia proteiininsaannista myös lomamatkalla. Olen jatkuvasti siirtynyt yhä lähemmäs kokonaisvaltaista omistautumista treenaamiselle.

Miten sitten pitää yllä urheilullista puolta esimerkiksi loman aikana? Ensimmäisenä kannattaa jatkaa treenaamista myös loman aikana. Valitse hotelli, jossa on punttisali. Myös ilman punttisalia voi treenata ja pelkässä hotellihuoneessakin voi tehdä kehonpainolla hyvin kokonaisvaltaisia treenejä. Jos punttisali ei ole oma juttusi, niin lenkillä voi käydä missä vain. Valitse myös treenin ajankohta hyvin. Toisille sopii hyvin treeni aamulla ennen nähtävyyksien katselemista tai vasta illalla, kun palataan päiväretkeltä. Viime kesänä lähdimme aamulla aikaisin ja treenasin vasta illalla, kun saavuimme takaisin hotellille ja ennen illan menoja. Voit kuitenkin vähentää treenikertoja loman aikana. Treenaa vaikka kolme kertaa viikossa ja tee kokonaisvaltaisia koko kehon treenejä.

Suunnittele myös ruokavalio loman aikana. Voit syödä mitä vain, mutta rajoita näitä herkuttelupäiviä. Herkuttelupäivien välillä pitäisi olla kuitenkin vähintään 5 päivää normaalilla ruokavaliolla. Esimerkiksi joulun pyhät on helppo suunnitella, kun tiedät että tulet herkuttelemaan jouluaattona ja mahdollisesti uutena vuotena. Voit myös sijoittaa normaalia rankemman treenin ennen herkuttelua, jotta saat ylimääräisistä kaloreista kaiken hyödyn. Kevyt puolen tunnin kävely on myös hyvä tapa käynnistää kaloreiden poltto kehossa. Anna ruoan kuitenkin laskeutua ja käy lenkillä vasta 3 – 5 tunnin kuluttua ruokailun päätyttyä.

Itse olen suunnitellut omistautua jatkossa yhä enemmän urheilulle ja pyrin pitäytymään tavoitteitani tukevassa ruokavaliossa ja treeniaikataulussa myös lomamatkojen aikana. Seuraava lomamatkani on tulossa joulun aikaan ja jääkin nähtäväksi miten onnistun viettämään urheilullisen loman, joka ei viekään minua kauemmas tavoitteistani, vaan ehkä yhden askeleen lähemmäs niitä.

 

Antti, 37-vuotias puolitosissaan treenaava Tamperelainen. Kuntoilumuotoina ovat pääasiassa salilla käyminen ja satunnainen lenkkeily ja muu ulkoilu.

Vieraileva kirjoittaja

Tripe Dry –blogissa vierailee eri kirjoittajia vuoden 2016 aikana. Näet aina kyseisen kirjoittajan esittelyn blogikirjoituksen lopussa.

Kirjoita kommentti

 
Triple Dry apteekista.